Olen käinud sõidueksamil paar korda, esimesel korral oli minu läbi kukkumine täiesti õigustatud, tegin tõesti vea. Aga see viimane kord on mulle siiamaani arusaamatu, samuti ei suutnud ka eksamineerija mulle selgitada või õigemini põhjendada.

Mõned ju räägivad, et ega ARKi sõidueksamist esimese korraga niikuinii keegi läbi ei saa, seega olengi ma nii rahulik. Tean isegi neid inimesi, kes on käinud sõidueksamil kuus või koguni üksteist korda. Samas on see ju ulme? Ja kui nad on saanud load kätte, ei ole nad kehvemad kui need, kes said esimese või teise korraga kätte.

Minule jääb arusaamatuks see, et autokoolides on ettenähtud sõiduõpet umbes 20-24 tundi (1 tund on 45 minutit). Pärast sõiduõppe tunde peab õpilane sooritama kooli sõidueksami, mida tavaliselt ei tehta ju esimese ja vahel isegi ka teise korraga ära. Öeldakse, et on vaja veel sõidutunde võta ja harjutada, et autojuhtimine pole veel päris selge.

Esiteks, iga korduva kooli sõidueksam eest peab tasuma ja teiseks, kindlasti soovitab õpetaja veel võtta tingimata lisatunde, mis jällegi maksab. Kooli sõidueksam maksab arvatavasti 15-20 euro + lisa sõidutund 15-20 euro, see on juba 40 euro – võibolla mujal Eesti linnades isegi kõrgem hind. Ja tavaliselt ühest 45-minutilisest sõidutunnist ei piisa, tuleb veel maksta, maksta ja maksta.

Load lähevad keskmiselt maksma koos autokooli, lisasõidutundidega, ARKi eksamitega kokku 1000 euro. See on päris suur summa. Minule jääb mõistmatuks see, miks ei või autokool rohkem oma õppesse lisada sõidutunde. Inimene ei tee isegi autokooli sõiduõppetundidega ära autokooli eksamit, mis siis rääkida ARKist. ARKi eksamineerijad lasevad vaid läbi profesionaalseid juhte, mitte ühte ainsat viga ei tohi olla!

Hea sõiduoskus tuleb ju kogemusega. Kust saab võta inimene kogemuse, kui tal on näiteks miinimumpalk ega saa lubada endale neid lisasõidutunde ja pidevaid eksamil käimisi?

Kahju, et juhilubade tegemine on tehtud selliseks raha välja pumpamiseks igal võimalikul viisil ja mõlemalt poolt (nii autokoolide kui ARKi). Ma ei poolda seda, kui juhilube võiks osta kuskilt nurga tagant, või et neid antaks lihtsamalt kätte. Sõiduõpet võiks olla lihtsalt autokoolis rohkem ja intensiivsem.

Midagi peaks vähemalt kindlast muutma, on selline eksamite statistika tegemine - see pole ju normaalne! Pidev ARK-i eksamilt läbi kukutamine ja raha maksmine ei anna inimesele kogemust juurde. Hoopis vastupidi, tekib hirm ja negatiivsus. Samuti on eksamile uuesti registreerimine masendav, järjekorrad on peaaegu 2 kuud!

Kui varem võis juhilube osta, siis nüüd peab inimene kulutama raha pidevate korduseksamitele ja tohutu arvu lisatundidele. Üldjoontes on see sama – ainult raha, raha.

Jõudu ja kannatust juhilubade tegijatele!