Selles kaupluses kurdavad kassapidajad pidevalt, et neil on õhtul puudujääk 5€, 20€, 50€. See ei ole ju loogiline.

Tavaliselt tehakse puudujäägi puhul nii, et järgmise päeva vahetuse vanem loeb kogu seifis oleva raha üle, et äkki on puuduolev raha kogemata sinna tekkinud. Ükskord leitigi seifist ühe kassapidaja puudujääk 50€. Kuidas see sinna tekkis? Põhjus olevat olnud, et kui raha vahetati ehk kui kassasse toodi münte, mida juhtub päeva jooksul kuni kaks korda, olevat raha valesti vahetatud. Minu jaoks on see suhteliselt ebausutav, kuna need summad on nii väikesed, et eksida saab tõesti minimaalselt või ainult siis, kui see ongi taotluslik.

Kassapidaja kindlasti ei eksi suurte rahadega. See pole võimalik. Arvutussüsteem on küllalt lollikindel ja tagasiantav raha öeldakse ette. Ja miks ei tule kunagi ülejääke 5€, 20€, 50€? Kui kassapidaja eksib, siis on eksimused võimalikud ju mõlemale poole? Selle aja jooksul, mis olen kassapidajana töötanud, pole ükski ostja pöördunud kassasse tagasi, et mul oleks tšekkidega midagi valesti, kaup topelt lastud või midagi muud taolist – mitte kordagi pole olnud.

Teate, kui inimene eksib, siis ta eksib mitte ainult rahas vaid ka mujal. Eksimusi tuleb päeva jooksul küll, kuid kassapidaja kohe parandab need ja need vead pole tavaliselt kassapidaja süü. Näiteks on poes kaaluga mingid probleemid. Aeg-ajalt on nii, et sa kaalud ühe mandariini, aga ta võib kaaluks näidata 5,007 kg ja muidugi on ka hind siis viie kilo oma. Siis tuleb see kohe parandada ja uuesti kaaluda.

On muidugi probleem, et inimesed ei eralda oma kaupa pulgaga – see tekitab ka eksimusi, või kui piiksutaja lööb kauba topelt, kui sa mõnd asja piisavalt kiiresti ei liiguta – need kõik on tegelikult vead, mis ei ole kassapidaja vead vaid tingitud süsteemist.

Puudujäägid maksab kinni kassapidaja oma palgast ja tõendada oma süütust on võimatu. Mullu ilmus ajakirjanduses ka selline lugu nagu "Säästumarketi kassapidaja pidi maksma arusaamatuid puudujääke".

Krooniajal töötasin mitu aastat ühes suuremas poes. Selle aja jooksul ei tulnud mul maksta ühtegi krooni ega senti puudujääki, samuti ei kuulnud ma kordagi, et keegi teine oleks pidanud korvama 20-, 50- või 100-krooniseid puudujääke. Seda ei olnud. See oleks välja tulnud. Ometi oli seal kassapidajaid kolm korda rohkem kui praeguses poes!

Ei ole eriti tõneäoline, et ühes poes on kõik kassapidajad lollid ja teises mitte. See on nii alandav, kui sa tead, et pole eksinud, aga maksad. Tehku siis juba kaardimakse kohustuslikuks. Mina ei soovi enam fiktiivseid puudujääke omast taskust kinni maksta.