Räägime alustuseks Eestis aastakümneid kestnud teedeehituse trallist. Mitte ükski ehitatud tee ei ole meil loodud kestma. Olen vahel mõelnud, kas see on meelega nii kujundatud, et hoida raha ringlemas?

Maanteeamet peab eelistama seaduse järgi kõige odavama pakkumise teinud rämpsfirmat. See firma võib vabalt pärast rahade laekumist pankroti välja kuulutada ning uue nime all puhta lehena uuesti konkursil kandideerida.

Riik aga peab uuesti leidma finantsid, millega väljakuulutatud tee-ehitus lõpule viia. Kes meist ei mäletaks skandaale Via Baltica massiivse ümberehituse juures Pärnus. Ka seal tõmbas teatud seltskond eraldatud rahaga minema ning riik eraldas täiendava massiivse rahasüsti, et üles songitud tee korda saada.

Komitee uurimuses kajastatud tehnikavidinate juurde tagasi pöördudes: enamik mu sõpradest on üle läinud puutetundlikele nutitelefonidele. Nõuab ju mood seda nii tungivalt. Komitee hinnangul on siin tegu psühholoogilise aegumisega - tootja promob oma uut toodet nii tugevalt. Nii mõnigi käib aga agressiivsest reklaamkamipaaniast hoolimata ikka ringi oma kaheksa aastat vana Nokiaga. Sellisele truule kodanikule ei mahu lihtsalt pähe, et ta peaks täiesti korras ja toimiva asja minema viskama.

Enamik uuendustele avatud inimestest samamoodi ei arva. Hea meelega loobuvad nad vanadest ja moest läinud seadmetest. Asemele saab ju uue ja vingema, järelmaks aitab rahalise kitsikuse puhul ning elu on jälle lill, kuni tootja annab välja veel uuema ja veel vingema mudeli.

Sellel kaheksa-aastase Nokiaga kodanikul on väga vedanud, kuna üldjuhul tarbekaubad nii pikalt ei kesta. Kasvõi paljukiidetud ja ihaldatud nutitelefonid lagunevad päris reipalt. Piisab korra käest libisemisest, kui ekraan on mõrane. Ekraanivahetus aga maksab kena kopika ja nii ostabki enamus pärast kergemat vigastust siiski uue aparaadi. Siin on tegu kaudse aegumisega - toote remont läheb kulukaks ning tarbija eelistab uue toote soetamist.

Komitee toob oma uuringus välja põrutavad numbrid: mobiiltelefon vahetatakse välja keskmiselt iga 20 kuu järel, 12-17aastaste puhul iga 10 kuu järel. Tundub, et agar reklaam mõjub. Eriti kergesti mõjutatavad on lapsed, kes omakorda vanematelt iga natukese aja tagant uusi telefone lunivad. Ja raha muudkui ringleb.