Narkootikumide tarvitajate rahutus hakkab juba välja paistma, vahendab Yle Uutiset.

„Jah, seda on näha. Eriti opioidipõhiste narkootikumide tarvitajad tunnevad end halvemini nii füüsiliselt kui ka psüühiliselt. Ka üldiselt kõik need tarvitajad, kelle aineid Soomest ei saa,“ ütles sõltuvuste raviga tegeleva A-klinikka tegev- ja meditsiinijuht Kaarlo Simojoki.

Ainetest tekib kiiresti puudus, sest nende tavalised sissetoomiskoridorid on reisiliikluse lõppemise tõttu kinni. Nii Simojoki kui ka Soome keskkriminaalpolitsei eriuurija Jari Leskinen ütlevad, et suuri varusid riigis ei ole.

„Narkootikumidele ei ole „varustuskindlusladusid“. Kui normaaloludes toimub suur konfiskeerimine, täitub lünk kiiresti. Nüüd nii ei juhtu, sest suletud piire on mitu,“ kirjeldab Leskinen.

Näiteks amfetamiin tuleb Soome tavaliselt Kesk- või Lääne-Euroopast sadamate kaudu.

Kriminaalkomissar Jari Luoto Sise-Soome politseist teab Tampere ja seda ümbritseva Pirkanmaa maakonna olukorda.

„Kui ainete kättesaadavus halveneb, tõusevad hinnad. Tõenäoliselt kasvab vägivald nende suhtes, kelle kohta teatakse, et neil on narkootikume. On juba märke nende inimeste valmistumise kohta ja ka enese varustamise kohta,“ ütleb Luoto ja viitab eeskätt külmrelvadele.

Raha saamiseks pannakse ka vargusi ja muid kuritegusid toime nüüd nii, et politseil „häirekellad löövad“. On viiteid ka apteekidesse sissemurdmistele.

Yle uudiste arhiivi järgi on äsja sees käidud Nakkila ja mitmes Espoo apteegis.

„Veidi murelikult jälgin olukorda apteekide osas. Ja ka hooldusasutuste, sest ka seal on ravimiladusid,“ ütleb Luoto.

Leskinen lisab veel vanglad. Narkokoridoride sulgumist on vanglates näha ärajäämanähtude ja rahutusena ning Leskinen on mures nii vangide kui ka personali ohutuse pärast.

Leskinen on kindel, et narkokaubitsejad ja -tarvitajad kavandavad juba uusi viise probleemi lahendamiseks.

„Kindlasti püütakse importi üle viia konteineritele ja rehvidele, kui reisiliiklust ei ole. Näiteks merekonteineritesse sokutatakse ainet nii, et kauba ja konteineri omanikud või konteineri vedaja ei tea sellest midagi.“

„Ma ei imestaks, kui kasutusele võetaks vanad piirituse salakaubaveo meetodid. Suvi tuleb ja harrastusmeresõit kasvab ning igasse kõrkjastikku valvureid ei jätku,“ ütleb Leskinen. „Ja milliseid seljakotiga vedajaid veel metsades nägema hakkab.“