Ajakiri kiidab, et Tallinna ühistransport on oma täpsuse, mugavuse ja uue veeremi poolest juba märkimisväärne, ent sellest hoolimata, ei tule kohalikel peallinas sõitmiseks isegi piletit osta.

„2013. aastal sai Tallinnast maailma esimene pealinn, mis pakub elanikele tasuta ühistransporti. Ja ka Eesti tervikuna liigub samas suunas: eelmisel aastal seati eesmärgiks saada esimeseks riigiks, kus ühistransport on üleriigiliselt tasuta. Tänaseks saab bussidega tasuta sõita 11 maakonnas 15-st,“ märgib Economist.

Ajakiri kirjeldab, et Tallinna linnavalitsusel tuli idee tasuta ühistranspordist viimase suure majanduskriisi ajal, mis tabas Eestit raskelt. Kuigi linn kattis 70% ühistranspordiga seonduvatest kuludest, oli vaesematel elanikel endiselt keeruline endale piletit lubada. Ummikud linna südames olid ka probleem, millega Tallinn tahtis võidelda.

Oponendid kirjeldasid ideed toona kui populistlikku ja mitte taskukohast ning ennustasid, et ühistransport muutub ülerahvastatuks ja alarahastatuks. Üllataval kombel on ühistransport kokkuvarisemise asemel paranenud - seda vaatamata asjaolule, et piletimüük vähenes 12 miljoni euro võrra. Tallinna elanikkond hakkas nimelt kasvama, mis tähendas kohalike maksulaekumiste suurenemist, kirjutab Economist.

Ajakiri märgib, et tasuta ühistransport kasvatas sõitjate arvu 10% võrra, samal ajal, kui autode arv kesklinnas omakorda 10% võrra vähenes. Maapiirkondades püüavad tasuta bussid aga peatada rahvastiku väljavoolu, suurendades liikuvust ja parandades juurdepääsu töökohtadele.

Huvi Eesti kogemuse vastu tuntakse üle maailma, sh Rootsis, Prantsusmaal ja Saksamaal.

„Tasuta ühistransport iseenesest ei ole piisav, et inimesed autojuhtimisest loobuks, kuigi tõendid näitavad, et see aitab sellele kaasa. Tallinna kesklinna liikluse hõrenemise taga on ka parkimistasude kasv ja autodele tänavatel vähema ruumi jätmine: parkimine maksab kuus eurot tunnis ning osade parkimiskohtade ja sõiduradade asemele rajati vaba bussikoridor. Ametnikud ütlevad, et tasuta alternatiivi võimaldamine aitas neil vältida tagasilööki, kui kesklinnas liiklemine muudeti senisest kallimaks ja ebamugavamaks,“ kirjutab ajakiri.