Washington Post: piloodi mõrvsuitsiid - mis viis Lubitzi nii kaugele?
Marseille' prokuröri Brice Robini neljapäeval tehtud avaldus oli ühemõtteline: Germanwingsi Airbus A320 27-aastase sakslasest kaaspiloodi Andreas Lubitzi eesmärk oli lennuk hävitada ja viia üheskoos endaga hauda 149 inimest. Ajaleht Washington Post küsib: mis ta selleni viis?
Ekspertide sõnul on mitmeid põhjuseid, miks inimesed endalt elu võtavad, kõige tihedamini on selleks depressioon. Kuid kuidas mõista suitsiidipilooti, kes võtab elu ka lennukitäielt inimestelt?
Tunnustatud psühhiaatri Harold Koenigsbergi sõnul on äärmiselt haruldane, kui enesetapp ja tapmine leiavad aset koos, kuid kui nii läheb, on selle täideviijateks tavaliselt meesterahvad ja tapetuteks enamasti elukaaslased ja lapsed.
Kuigi pilootide arv, kes sooritavad mõrv-enesetapu, on äärmiselt väike, on Ameerika Ühendriikide föderaalne lennundusagentuur FAA 2012. aastal avaldatud raporti „Pilootide lennusuitsiidid Ameerika Ühendriikides“ (inglise keeles: „Aircraft-Assisted Pilot Suicides in the United States“).
Raport kirjeldab lennusuitsiide kui „traagilisi, tahtlikke vahejuhtumeid, mida on raske ette näha ja keeruline vältida“.
FAA andmeil olid aastail 2002-2012 juhtunud surmaga lõppenud 2758 lennuintsidendist kaheksa pilootide suitsiidid. Kõik enesetapupiloodid olid mehed, kuus kaheksast lendurist olid varasemalt „mõelnud suitsiidist, rääkinud suitsiidimõtetest, proovinud end tappa ja/või jätnud enesetapukirja“. Vaid üks kaheksast piloodist lendas üksinda.
Kõige olulisem tõdemus 14-leheküljelisest raportist on aga ilmselt, et „enamik suitsiidipilootidest seisid suitsiidile eelnenud perioodil silmitsi märkimisväärsete stressoritega.“
Koenigsbergi sõnul on tõendeid, et inimesed, kes töötavad erialadel, mis on ühteaegu nii stressirohked kui ka muutuvate töö- ja uneaegadega (näiteks öiste vahetustega tööd -toim), on suurem oht kogeda vaimse tervise probleeme. „Mida stressirohkem töö, seda suurem võimalus langeda depressiooni. Ja sellega võib kaasneda ka raev.“