Eelmise nädala Areenis ilmunud intervjuus ütles muusikapsühholoog Dali Kask: „Kindlasti on aga eri aegadel populaarsed muusika žanrid olnud ühiskonnas toimuvate protsesside peegeldajaks.“

Kask mõtles küll muusikažanreid ja nende kõla, aga kui vaadelda selle ja poliitilise korrektsuse rünnaku valguses, millest kõneleb tänapäeva popmuusika, saame vastuseks, et peamiselt seksist, narkootikumidest, rikkusest kui afrodisiaakumist, veidi ka vägivallast ja seda kõike kasimata keelepruugis.

Räpitekstidele pühendatud saidi genius.com abil vaatame, millest räägivad sel aastal USAs lugude tabelis Billboardi Hot 100 esimesele kohale jõudnud lood. Aasta 2017 number üks hitid.

The Weeknd feat Daft Punk

„Starboy“

„Starboy“, kus The Weeknd (Abel Tesfaye) imetleb enda tõusmist megatäheks, on tüüpiline praalimise lugu. Ta tahab, et sa kadestaks. Loetleb oma luks- ja sportautosid, aga mitte ainult.

Abel laulab, et tema põhilibu („main bitch“) on sulle kättesaamatul tasemel ja ka tema kõrvallibu („side bitch“) on sinust kõrgemas liigas. Ta mainib, et armastab oma pruuti, pärast seda, kui on kirjeldanud, kuidas pruut on 20 000 dollarit maksvale eebenipuust lauale vormitud kokaiinitriibud sealt näoga ära puhastanud.

„Ma olen emakeppiv tähepoiss,“ laulab ta refräänis.

Olemas: narkootikumid, ropp keel, seksism, räme jõukus.

Rae Sremmurd feat Gucci Mane

„Black Beatles“

Noor hiphopduo võrdleb oma vägevust popajaloo tähtsaima ansambli biitlite omaga. Ehk siis: neil on palju raha ja naisi, nad on väga populaarsed.

Räppar Swae Lee poetab, et on nii tugevas narkouimas, et suudab vaid ühte kohta jõllitada. Mõne aja pärast võtab ta lipaka („bitch“) peole kaasa ja laseb tal laua peal pidutseda.

Külalisräppar Gucci Mane annab aga teada, et tuli peole koos kahe tüdrukuga, kes näevad välja nagu stripparid, ja loeb oma menüü ette: pint köhasiirupit (kui tarvitada seda ravimit suuremas koguses, viib see uima), nael kanepit ja kilo… ilmselt kokaiini ( („pint of lean, pound of weed, and a kilo“) . Paar rida hiljem kasutab ta kokaiini märkimiseks slängisõna yayo.

Olemas: narkootikumid, ropp keel, seksism, räme jõukus.

Migos feat Lil Uzi Vert

„Bad and Boujee“

Räpitrio hitt kõneleb nende elustiilist, mis koosneb raha teenimisest ning mõnudest nagu uimastid ja ajaviit kalli maitsega naistega.

Rida refräänis, „smokin’ on cookie in the hotbox“ tähendab eriliselt hea marihuaanasordi (Girl Scout Cookie) suitsetamist pisikeses kinnises ruumis. Selline võte suurendab kanepijoovet. Loos ohtral kasutatav sõna „thot“ on aga naisterahvaid madaldav väljend, akronüüm sõnadest „that ho over there“ ehk „see lits seal“.

Ühtlasi kirjeldavad poisid loos, kuidas nad on kunagi narkodiileritena savipotis crack’i keetnud ja keetmise ajal igaks juhuks automaatrelva läheduses hoidnud, on seksuaal(füsioloogili)selt nii võimekad, et daami vagiina venib suuremaks ja isegi lesbid koputavad nende uksele.

Olemas: ropp keel, seksism, seks, vägivald, narkootikumid, räme jõukus.

Ed Sheeran

„Shape of You“


Sheeran laulab, et läheb sõpradega baari shot’e tegema, joovad kiiresti ja mulisevad omavahel, kuni baari tuleb daam, kes pöördub spetsiaalselt minategelase poole.

Varsti jõutakse Edi hotellituppa, kus tõmbutakse ja põrkutakse nagu magnetid ja hiljem lõhnavad voodilinad sinategelase järgi. „Ma olen armunud sinu kujusse,“ laulab Ed ja täiendab: „Ma olen armunud sinu kehasse.“ Mõnevõrra hiljem jääb aga sõnadest mulje, et just Edi väljavalitu on huvitatud ainult seksist, samas kui Ed hakkab lisaks seksuaalsele tõmbele tundma juba ka emotsionaalset sidet.

Olemas: joomine, seks.

Kendrick Lamar

„HUMBLE“

„Lits, ole alandlik!“ ja „Lits, istu maha“ korrutab Kendrick oma hiti refräänis. Lugu iseenesest kõneleb konkurentsist räpis ja Kendricku saavutustest sel alal.

Aga viitab ka üksjagu seksile. Näiteks oraalsele – „Ooh, see tussu hea, kas sa ei istuks mulle keele otsa?“. Ning sisaldab ohtralt siivutut keelekasutust: „Tõmba mu munni otsast minema, see pole küll õige“ („get the fuck off my dick, that ain’t right“).

Olemas: seks, seksism, ropp keel, räme jõukus.

Bruno Mars

„That’s What I Like“

„Hey, hey, hey“ on Bruno esimesed sõnad siin palas ja tervituse otsa on ta pannud riimuma info, et tal on Manhattanil kallis korter, ja tüdruk – nii sa ise kui ka su perse olete kutsutud. Edasi loetleb Bruno lihtsalt hinnalisi asju, mis tal on ja mis talle meeldivad, ning tüdruk saaks need koos temaga kõik endale. Ühesõnaga: võrgutab oma rikkustega. Õhtu lõpuks lubab ta ka seksi kamina ees, siidist linu ja valgeid teemante.

Olemas: ropp keel, seks.

DJ Khaled

„I’m the One“

Koos nelja külalisesinejaga (Justin Bieber, Quavo, Chance the Rapper, Lil Wayne) laulab DJ Khaled, et tema (nemad) ongi see üks, ainus ja õige ning see tundub olevat ilmselge juba seeläbi, kui kõvasti neil kõigil pappi on.

Quavo selgitab, kuidas ta täpselt teab, kus asub G-punkt. Chance the Rapper räägib, kuidas teemandid proua märjaks ajavad ja et võib talle suuseksi teha. Lil Wayne suskab aga, et „bitch“ muutus molly’t (narkootikum, puhas MDMA) tehes zombiks ja rikkus sedasi ta tuju ära.

Olemas: narkootikumid, ropp keel, seks, seksism, räme jõukus.

Luis Fonsi & Daddy Yankee feat Justin Bieber

„Despacito“

Tänavune suurim hitt üle maailma. Reggaeton’i pala seksuaalvahekorrast, sellisest romantilisemast puust vahekorrast, kus tõmme on loomulik, vastastikune ja coitus aeglane. Despacito tähendabki „aeglaselt“. Loost võib leida viiteid erutamisele, orgasmikarjetele, oraalseksile ja kehasisestele labürintidele, kuid tekst on iseloomult siiski siivas. Metafooriline.

Olemas: seks

Taylor Swift

„Look What You Made Me Do“

Erakordselt viisakas laul! Ei suguelu, ei uimasteid. Taylor laulab nimesid nimetamata, kuidas kolleegid-pop­staarid talle närvidele käivad. Aga talle pole võimalik häda teha, sest ta tõuseb ka surnust üles. Videos katsub ta siiski õhkkonda äkilisemaks muuta – esineb seal paaris kohas zombina ja lööb tantsu väljakutsuvates burleskitantsija rõivastes.

Olemas: na-tu-ke-ne surma.

Cardi B

„Bodak Yellow (Money Moves)“

Otsetõlkes alustab Cardi B oma läbilöögilugu sõnadega „ma olen sitt, nad ei saa minuga keppida, kui tahaksid“, mis tegelikult tähendab „ma olen nii kõva tegelane, et minuga ei suuda keegi jamada“.

Loos jutustab Cardi B, kuidas ta oli kunagi strippar (see on fakt), aga on end nüüd räpparina nii üles töötanud, et ei pea enam raha eest paljalt tantsima. Pangakontoga kiitlemise kõrval leiab pildikesi intiimelust. Cardi räpib, et tema pussy on just nagu järv, kus su peigmees ehk näoga ujuda tahaks.

(Olevat tõesti sündinud lugu: Cardi B istus sarnase seksuaalakti tarvis ühele mehele ükskord näo peale ja mehel murdus ninaluu.)

Olemas: seks, räme jõukus, ropp keel.

Post Malone feat 21 Savage

„rockstar“

Malbe olekuga ballaad. Melanhoolselt kõlavas refräänis lauldakse aga „olen keppinud hoorasid ja neelanud tablette / mees, ma tunnen end nagu rokkstaar“. Selle järel laulaskleb Post Malone, et kui temaga jamada, kutsub ta automaatrelvadega varustatud gangsteritest sõbrad, kes püssid ragisema panevad.

Post Malone võrdleb end loos rokiajaloost tuntud kangelastega, kes aukartustäratavas koguses aineid pruukisid (Jim Morrison, Bon Scott). Uhkeldab kuidas sajad bitch-id tema treilerisse trügivad. Külalisräppar 21 Savage riimib, kuidas ta joob Hennessy konjakit, samal ajal kui rinnahoidjateta litsid basseini hüppavad.

Olemas: seks, seksism, narkootikumid, vägivald, ropp keel.

*

Kokkuvõtteks. Eesti pop on suure maailma omaga võrreldes äärmiselt vagur. Naiste ära kasutamine, narkootikumid esinevad meil ainult uudistes.

Kui arvestada, et popmuusika on peamiselt noorsugu käivitav jõud ning noored on meie tulevik, siis ei ole popmuusika praeguse sisu kohaselt karta, et poliitiline, vaimne ja seksuaalne korrektsus meid nii pea lämmatama hakkaks. Pigem võib ­oodata, et rämedust tulvab üha juurde – kui sa korra oled seksi, vägivalla ja kangete narkootikumide abil oma kaupa müüma hakanud, ega sul väga tagasiteed enam pole.