J.M.K.E. „Kirves, Haamer, Kühvel ja Saag“ (J.M.K.E.)

Areen pole veel öelnud, et: „Mäletan ammust intervjuud Villu Tammega, mille pealkirjas nimetati teda taltunud nihilistiks. Pigem nentiv kui parastav, pigem sisekaemuslik kui näpuganäitav on see vaid kassetil ilmunud helikandja oma meeleolult. Kõik mässumeelsed poeedid saavad ükskord vanaks ja Villu pole erand.“ (Mart Niineste)

ANOHNI „Hopelessness“ (Secretly Canadian/Rough Trade)

Areen ütles: „Anohni „Hopelessness“ on Antony & The Johnsonsist tuntud transseksuaalse lauljanna, fragmentaarse helikeelega Oneothrix Point Neveri ning hiphop-produtsendi Hudson Mohawke’i ühiskonnakriitiline, peidetud pilkega popteos. Esmamuljel veidra kombona mõjuv ja justkui kolme eri ringkonda kuuluvate liikmetega trio mõjub pärast albumi mitmekordset kuulamist väga loogiliselt ja lausa ainuvõimalikuna.

Sisult on „Hopelessness“ võrreldav tavapärasest emotsionaalsema õhtuse uudistesaatega. Teemadeks Lähis-Ida konflikt, kliimasoojenemine, kapitalism, presidendina läbi kukkunud Obama ning üleüldine pettumine maailmas, eriti USAs.“ (Natalie Mets, 11.5)

Kendrick Lamar „untitled unmastered“ (Interscope)

Areen ütles: „„untitled unmastered“ koosneb samamoodi materjalist, mis pärit hunniku Grammysid korjanud „To Pimp a ­Butterfly“ salvestussessioonidelt. See aga ei tähenda, et tegemist oleks ollusega, mis põhiroana suhu ei mahtunud. Muidugi, paljude arvates möödunud aasta maailma parim album, „To Pimp a Butterfly“, on superdetailselt läbi mõeldud, viimse noodi ja köhatuseni lihvitud massiivne meistriteos. „untitled unmastered“ pole aga suure tõenäosusega samasse kategooriasse üldse mõeldudki. Oma napi kaheksa looga on see justkui võtmeauk stuudio ukses, kust saab piiluda albumi salvestamise toorest pilti. Jälgida alasti protsessi. Ning see lõpetamata olek teebki „untitledi“ minu jaoks vastupandamatult haaravaks“ (Lauri Tikerpe, 16.3, NA)

Taak „Supersargasso“ (Taak)

Areen ütles: „Meeldib selle Andres Rohtma kujundatud albumi hambuline kitarrikõla, mis võtab mööda selgroogu sammuda nagu äke. Hoogu andmas tagant taguvad trummid ning madalalt lõrisev bass, klahvpillid nende vahel tumeda ainena hõljumas. Ning kõige selle kirsiks pooleldi lauldud, pooleldi deklameeritud tekstid. Laulukunsti arvestuses kisub Mart Kalveti laad Ozzy Osbourne’i maneerid omandanud Hardi Volmeri kanti. Seega veel ühe eesti rokitraditsiooni jätke­aspekt Taaga juures. Vaid Villu Kanguri tekstid on puudu, ehk järgmisel albumil?“ (Mart Niineste, 13.4, NA)

Soft Hair „Soft Hair“ (Weird World)

Areen pole veel öelnud, et: „Aasta 2016 parim Prince’i plaat on kui Prince’i B-poolte demode kogumik. Kimeda ja nasaalse häälega armastusest hirmunud, lämbunud, pingestunud poolballaade, mille valmistasid nu-erootikud Connan Mockasin ja Sam Dust (artistinimega LA Priest) ühistel kontsertturneedel koos aega surnuks lüües.“ (Siim Nestor)

Kreatiivmootor „Algne sülg esitab“ (Kreatiivmootor)

Areen ütles: „Aga Kreatiivmootori weird shit! Kreatiivmootori weird shit on lõbus! Kreatiivmootori weird shit on gruuvi, selge rütmi, arusaadava arenguga, uljas ja hoogne. Ma julgeks öelda, et „Algne sülg esitab“ on weird shit’i läbilöök normaalsesse maailma. Su õhtusöögile tulnud sõbrad leiavad kohe, millest rääkida, mida imetleda, mille üle naerda, ja jäävad esimese viie minutiga kergelt švipsu.“ (Siim Nestor, 25.5, NA)

Travis Scott „Birds in the Trap Sing McKnight“ (Epic)

Areen ütles: „Miljöö on Travis Scotti teisel kauamängival öine, laisk ja kaunilt melodramaatiline. Seejuures kõlab Scotti plaat ka ulmelisena. Kurnatud playboy visandlikud ja painajalikud meeleolukatked kuskilt praegusest veel digitaalsemast tulevikust.

See plaat ei võida eales Grammyt ega Scott Nobelit. Ta ei ole räppari kui jutustajana sellise taseme jaoks just ülemäära põnev. Ta on hashtag-räppar. Pillub sõnu ilma jutustuseta, teinekord vaid kahe silbi ulatuses mingit tähendust omavaid fraase.“ (Siim Nestor, 2.11,NA)

Jüri Pootsmann „Täna“ (Universal)

Areen ütles: „Ma arvan, et see, kes ütleb, et „Täna“ ja „Nii või naa“ meloodiajupid ei jää talle esimese hooga kummitama, tõenäoliselt valetab. Isegi kui talle see ei meeldi. Minu isiklikuks lemmikuks kipuvad aga kujunema näiteks „Liiga kiire“ – katebush­likult eeterlik, trip-hop’likult kõhklevalt sammuv tumeballaad. Siis aegluubis baleriinina liuglev „Teine pool“, mille sündikäik ja napilt maitsekas perkussioon toob jällegi meelde… Kate Bushi. Ja muidugi „Silmades“. Laul, mille eest Koit Toome oleks nõus tapma. Tamburiinid, ülevad trummid ning staadionikajaga hääl, mille meloodia võtab kokku kõik, mida me 90ndatel nii vihkasime kui ka armastasime.“ (Lauri Tikerpe, 30.11, NA)

Kanye West „The Life of Pablo“ (GOOD)

Areen ütles: „Kohe alguses võib ära öelda, et eelmise albumi „Yeezuse“ (2013) laadset elektroonilist plärinat leidub „TLOP-l“ väga vähe. Pigem läheb Kanye tagasi „808’s and Heartbreaksi“ (2008) laadse sünteetilise popmuusika juurde ning vastupidi ootustele kõlab kohati väga suviselt ja positiivselt. Samas on albumil ka ­üksjagu eksperimentaalset hiphoppi, mis Kanyele omaselt on üles ehitatud üllatavast sampli­materjalist. Lugu „30 Hours“ põhineb ­Arthur Russelli vokaaljupil. „FML“ ühendab The ­Weekndi Factory Recordsi bändiga Section 25. „­Wolves“, olles küll tontlikult minimalistlik, on niivõrd meeldejääva meloodiakäiguga, et juba mõne kuulamisega jääb päevadeks kõrvu kummitama.“ (Ott Kagovere, 23.2, NA)

Solange „A Seat at the Table“ (Columbia)

Areen ütles: „Laadilt malbe ja sulnis soulmuusika on igal hetkel valmis pragunema. Solange’i mõtlikud laulutekstid ei lase isegi kõige rõõmsameelsematel lugudel lihtsalt särada ja sillerdada. Lisaks sellele moodustavad omamoodi manifesti lugude vahele poetatud pisikesed rassismi ja afroameeriklaste kultuuri käsitlevad jutustused ning saab selgeks, et see, mida Solange nii eneseteadlikult eksponeerib, on tema tume nahavärv.“ (Ott Kagovere, 19.10)

Fotokollaaži pildid: Twocoms / Shutterstock.com, hurricanehank / Shutterstock.com, Rene Oonk / Shutterstock.com, Christian Bertrand / Shutterstock.com, JStone / Shutterstock.com, Northfoto / Shutterstock.com, Debby Wong / Shutterstock.com, DFP Photographic / Shutterstock.com, Scanpix, Felix Laasme, pressimaterjalid, Delfi