AREENI ARHIIVIST: Tartus võis näha ehtsat muumiat
Lugu ilmus Areenis esmakordselt 7. detsembril 2005.
Tartus asub Baltimaades ainulaadne Vana-Egiptuse lapsemuumia.
Egiptuse ekspeditsioonilt 1815.aasta suvel tõi Otto Fiedrich von Richter kaasa hulganisti muinsusi. Oma mahult ja teaduslikult kaalult kuulus kollektsioon, mille pärast teadlase varajast surma kinkis tema isa 1819 Tartu ülikoolile, Venemaa suuremate vastavate kogude hulka. Richteri isiklikud esemed ja põhiosa muististest saadeti Rootsi kaudu kodumaale, kus need ta isale üle anti. Kogus oli vähemalt neli muumiat: kaks lapsemuumiat, koera- või kassimuumia ning iibisemuumia. Inimmuumiaid võiks röntgeni abil kusagil välismaal põhjalikumalt uurida.
Tartu Ülikooli kunstimuuseumi paremini säilinud lapsemuumiat (juba muinasajal paljaksröövitud hauast pärit) ei ole veel õnnestunud täpselt dateerida, ilmselt pärineb see kas II a.t eKr lõpust või I a.t eKr algusest. Säilinud väheste muumiamähiste ribadel on eristatavad mõned standardloitsud, nagu näiteks “õigeksmõistetud häälega” (m’’ h’rw). Paras mõistatus on muumiate päritolu, praeguste ebamääraste oletuste põhjal võib neid lokaliseerida Karnak-Luxori-Deir el-Medina piirkonnas Ülem-Egiptuses.
Otto Friedrich von Richteri päevaraamatutes ja kirjades ei kirjeldata muististe, kaasa arvatud muumiate, saamise asjaolusid. Tolleaegsed reisijad soetasid need harilikult ostu teel; sageli vägagi odavalt. Möödus veel palju aastakümneid, enne kui kohalik eliit õppis hindama ka selle iidse maa islamieelset minevikku. Egiptuse isevalitseja Mohammed Ali (1805–1848) küsis kord prantsuse arheoloogilt Theodor Prisse d’Avennes’ilt (1801–1879), et miks too küll nii usinalt vanu kive jahib, kas siis Prantsusmaal endal ei leidugi piisavalt kive. Teadlane vastanud seepeale, et leidub küll, kuid need ei ole paraku nii vanad.
Omaette imeline fenomen on arheoloogiliste esemete, kunstiaarete ning raamatute-käsikirjade õnnelik jõudmine kodumaale, seda juba orientalisti surma järel Izmiris (Smürnas). Siin tegutses väga korrektselt Venemaa Keiserlik suursaatkond Istanbulis (Konstantinoopolis). Ka ilmastik soosis laeval saabunud kallihinnalist laadungit. 19. saj algusest on teada mitmeid laevahukkudes päästmatult hävinud muinasleidudest koosnenud saadetisi. Näiteks maailma vanima säilinud monumentaalehitise, Sakkaras asuva vaarao Džoseri astmikpüramiidi ümbrusest pärit muinasesemed. Teisalt jälle, huvitaval kombel on muumiad ainsad Richteri kogust pärit muuseumis olevad egiptusemuinsused. Ülejäänud on vähemalt seni Voronežis.
Vastavalt egiptlaste religioossetele uskumustele oli muumia (= keha) iga inimese ülitähtis koostisosa (nagu nimi, vari, hing, teisik, süda jne), mille hävimisel suri lõplikult ka kadunu. Äärmisel juhul võisid muumiat asendada haukambris surnut kujutavad reljeefid, maalingud ning skulptuurid.
Otto Friedrich von Richteri elust
Otto Friedrich von Richter sündis 6. augustil 1791. aastal Vastse-Kuustes (Neu-Kusthof), Liivimaa maanõuniku Otto Magnus von Richteri sõbralikult kokkuhoidvas perekonnas. Nooruki koduõpetajaks sai 1803. a Gustav Ewers, tulevane Tartu ülikooli rektor. Paljuski tänu Ewersile tärkas Ottos huvi antiigi ja orientalistika vastu. Elu jooksul õppis ta valdama ladina, vana-kreeka, araabia, pärsia ning türgi keelt. Euroopa keeltest kõneles ta emakeelele lisaks soravalt ka prantsuse keelt, rahuldaval tasemel sai hakkama uus-kreeka ja vene keelega.
Pärast lühiajalist (1808 sügisest 1809 kevadeni) viibimist Moskvas siirdus Richter 1809. aasta sügisel Heidelbergi, kus ta professor F. Wilkeni juhatusel tutvus pärsia ja araabia keelte alustega. 1812. aastal sõitis noormees Šveitsi ja Põhja-Itaalia kaudu Viini. Sealsed akadeemilised olud pakkusid suhteliselt häid võimalusi enda erialaseks täiendamiseks. Sel elujärgul avaldas talle üsnagi olulist mõju üks saksa romantismi peateoreetikuid Friedrich von Schlegel.
1813. aasta suvel pöördus Richter tagasi kodumaale, kuhu jäi siiski vaid aastaks. 1814 purjetas ta Odessast Istanbuli, et oma silmaga näha ja tundma õppida Idamaid. Ühtlasi lootis ta Levandist omandada uue maailmatunnetuse, sest kaasaegse Euroopa vaated tundusid liiga igavatena ning ühekülgsetena.
Osmanite pealinnas jätkas baltlane (kes muide end välismaal tsaari alamana venelaseks nimetas) oma keelteoskuse täiendamist ning Rootsi saadiku Nils Palini külalislahkes kodus sõbrunes ta saatkonna jutlustaja ja sekretäri Sven Fredrik Lidmaniga. Koos otsustati ette võtta pikem teadusreis Egiptusesse.
1815. aasta 30. märtsil asusidki Richter ja Lidman paljureisinud-näinud armeenlasest teenri Kirkori saatel kreeka laeval teele Aleksandriasse, kuhu jõuti 12. aprillil pärast Lesbose ning Rhodose saare külastust. Tänu soovitustele andis neile audientsi Mohammed Ali isiklikult. Vastuvõtt oli täiesti privaatne, ilma ihukaitsjateta, mis osutab legendaarselt salakavala paša enesekindlusele. Saadud ametlik luba (firman) võimaldas ränduritel liigelda ka sisemaal, kogu ekspeditsiooni vältel kandsid teadlased euroopalikku riietust. Teekond viis neid mööda Gisa, Sakkara, Karnaki, Luxori, Edfu, Philae, Assuani jt vaatamisväärsusi.
Richter Alam-Nuubias
Juuni algul oldi valmis edasiseks rännakuks piki Niiluse ülemjooksu juba Alam-Nuubiasse, mis tollal oli vägagi metsik kant. Sinna söandasid minna ainult üksikud hulljulged eurooplased. Nii juhtuski, et Lidmanist ja Richterist said sisuliselt nubioloogia rajajad. Taheti leida kunagise Meroe riigi asukoht. Uurimistöid tehti Derris, Wadi es-Sebuas, Ufeddinis, Gerf Husseinis, Dekkes, Garb Denduris, Kardašis, Debodis ning Qasr Ibrimis. Viimane jäi nende ettevõtmise lõunapoolseimaks kohaks, sest edasine lõuna poole liikumine oleks kujunenud kohalike suguvõsade vaheliste kokkupõrgete tõttu üliohtlikuks. Nii pididki orientalistid Abu Simbelini jõudmata tagasi pöörduma, 20. juunil oldi uuesti Assuanis. Nuubia-ekspeditsioon oli kestnud ligi kolm nädalat. 20. augustil 1815 lahkuti püramiididemaalt. Nagu hiljem selgus – jäädavalt.
Otto Friedrich von Richteril oli kavas tutvustada Euroopa haritud publikule oma teadustöö tulemusi, paraku jäi see teostamata ränduri kõhutõvest (ilmselt düsenteeria) tingitud varajase surma tõttu 13. augustil 1816 Izmiris. Tema kunagise õpetaja Gustav Ewersi toimetamisel ilmus hiljem päevaraamatutel põhinev teos “Wallfahrten im Morgenlande” (Berlin, 1822), kust paraku Egiptuse ning Nuubia osa jäi millegipärast välja. Kuid isegi praegu, pea kakssada aastat hiljem, on sellel teaduslikul pärandil oluline väärtus, seda kas või arhitektuuriliste mälestusmärkide võrdlemise seisukohalt. Nimelt on viimaste sajandite jooksul paljude muististe seisund looduse ja inimtegevuse tagajärjel tugevasti halvenenud. Seega võivad Richteri poolt tehtud mäletusmärkide joonistused ning mõõtmised olla teadusliku väärtusega. Viimasel aastakümnel on huvi Richter isiku vastu kasvanud: Saksa egüptoloog ja Sudaani uurija F. W. Hinkel on hiljuti avaldanud osa orientalisti päevikutest ja Hildesheimis asuvas Georg Olmsi kirjastuses ilmus tänavu “Wallfahrten im Morgenlande” uustrükk.