„Eelmisel nädalal Pronksi tänava ja Narva maantee nurgal toimuvate tööde käigus tuli maa alt välja kaarsild, mis viis üle kunagi samas piirkonnas voolanud Härjapea jõe. Spetsialistide hinnangul võib see pärineda 18. sajandist ja on üpris hästi säilinud. Oleme jõudnud otsusele, et sild jääb alles ja tulevastel põlvedel on võimalik seda soovi korral lahti kaevata ja eksponeerida,“ ütles Tallinna abilinnapea Vladimir Svet.

Arvatavasti ühes Kadrioru lossi ja sinna viivate teedega samal perioodil valminud sild asetseb praegu nii sõidu- kui ka trammitee all, mis teeb selle eksponeerimise hetkel võimatuks. Silla olemasolu ei olnud kajastatud maa-aluste kommunikatsioonide dokumentides ja tuli ehitajatele üllatusena. Selleks, et saaks tänavate rekonstrueerimisega edasi minna ja sild alles jätta, tuleb teha väiksemaid muudatusi projektis ja korrigeerida maa-aluste kommunikatsioonide asukohta. Täiendavad tööd toovad kaasa trammitee trammiliiklusele avamise nihkumise kuue päeva võrra.

„Oleme leiu avastamisest peale suhelnud muinsuskaitse spetsialistidega ning nende hinnangutega arvestanud. Juhul, kui oleksime otsustanud silla lammutamise kasuks, oleks vaja seda digitaalselt jäädvustada ning siis lahti kaevata – kaasnev rahaline ning ajaline kulu oleks üldjoontes sama. Kindlasti kaalume, kuidas saaks silla asukohta tähistada lähedal kulgeval kõnniteel,“ lisas Svet.

Silla säilitamiseks stabiliseeritakse silla alune pinnas ja täidetakse tühimikke Uretek polümeervahuga. Ühtlasi tehakse vajalikke muudatusi veekanalisatsiooni ja teede konstruktsiooni projektis ning tõstetakse ümber mitu veesõlme. Täiendav objekti kulu on 16 800 eurot, millele lisandub käibemaks.

Loe Eesti Päevalehest, miks on päevavalgele ilmunud Härjapea jõe sild oluline osa Tallinna ajaloost!