Boeing 737 MAX kadus radariekraanilt umbes 13 minutit pärast õhkutõusmist Jakartast 29. oktoobril ning sööstis mõni hetk pärast tagasipöördumiseks loa küsimist Jaava merre, vahendab AFP.

Indoneesia transpordiohutuse komitee esialgne õnnetuse raport ei too välja 189 inimest tapnud õnnetuse kindlat põhjust, aga uurijate sõnul tõi Lion Air lennuki üha liiklusesse tagasi vaatamata sellele, et ei suutnud korduvalt lahendada probleemi õhukiiruse anduriga.

Lennuki eelviimane lend toimus Bali saarel asuva Denpasari ja Jakarta vahel.

„Selle lennu ajal oli lennukil tehniline probleem, aga piloot otsustas lendu jätkata,” ütles Indoneesia riikliku transpordiohutuse komitee lennundusvaldkonna juht Nurcahyo Utomo. „Lennuk ei olnud enam lennukõlblik ja seda ei oleks tohtinud lendamas hoida.”

Raport suurendab muret selle üle, et oli probleeme maailma ühe uuema ja arenenuma reisilennuki võtmesüsteemidega.

Uurijad on varem öelnud, et lennukil oli probleeme õhukiiruse ja rünnakunurga anduritega, mis sundis Boeingut andma välja spetsiaalse bülletääni, milles seletatakse lennufirmadele, mida teha, kui tekib samasugune olukord.

Raport kinnitas esialgseid arvamusi. Selles öeldakse, et pardasalvesti tuvastas probleemi rünnakunurgaga. Rünnakunurga andur annab andmeid nurga kohta, mille all õhk liigub üle tiibade, ja see ütleb pilootidele, kui suur tõstejõud lennukile mõjub. See informatsioon võib olla kriitiline varisemise vältimiseks.

Indoneesia transpordiohutuse komitee on leidnud ühe lennuki mustadest kastidest – lennuandmete salvesti – kuid kokpiti häälesalvestit ei ole veel leitud.

Lennuandmete salvesti andmed näitavad, et lennukil oli probleem ka lennukiiruse anduriga mitmetel varasematel lendudel.

Komitee sõnul peab Lion Air astuma samme ohutuskultuuri parandamiseks ja tagamiseks, et kõik dokumendid oleksid korralikult täidetud ja dokumenteeritud.

Raportis jäetakse soovitused andmata lennuki tootjale Boeingule, aga Boeing on sattunud tule alla võimalike vigade pärast 737 MAX-i juures, mis võeti kasutusele alles eelmisel aastal.

USA reisilennuki pilootide ametiühing APA teatas, et lennufirmasid ja piloote ei informeeritud Boeingu poolt teatud muudatustest lennuki juhtimissüsteemis, mis on tehtud 737 uutel MAX-versioonidel.

Lennuõnnetuse ohvrite mitmed omaksed on juba alustanud kohtuasju Boeingu vastu.