Indoneesia ametnikud teatasid eile õhtul, et olukorda, millega hukule määratud lennu JT610 piloodid silmitsi seisid, ei kirjeldata lennuki manuaalis, ning uue lennuki piloodid vajavad täiendavat väljaõpet, vahendab Reuters.

Ka USA piloodid ei olnud teadlikud potentsiaalsest ohust stsenaariumi korral, kui lennuk võib muutuda korrektse tegevuse puudumise korral kontrollimatuks, teatasid kaks USA pilootide ametiühingut Reutersile.

Lion Airi reisilennuk kukkus kuu aega tagasi pärast Jakartast õhkutõusmist Jaava merre. Hukkusid kõik 189 pardal olnud inimest.

Seni on avalikkuse tähelepanu keskendunud peamiselt võimalikele hooldusprobleemidele, sealhulgas vigasele „ründenurga” andurile, mis on elutähtis andmete saamiseks lennuki hoidmiseks õige nurga all, et vältida varisemist.

Nüüd keskenduvad uurijad nähtavasti USA heaks kiidetud protseduuridele, mis aitavad pilootidel sellise probleemi korral ülereageerimist vältida.

Boeing 737 kapten ja American Airlinesi piloote esindava ametiühingu Allied Pilots Association (APA) esindaja Dennis Tajer ütles, et tema ametiühingut teavitati pärast lennuõnnetust uuest süsteemist, mille Boeing oli paigaldanud 737 MAX tüüpi lennukitele ja mis võib sundida lennuki nina teatud olukordades allapoole, et vältida varisemist.

„See on informatsioon, millele meil ei olnud ligipääsu väljaõppel ega teistes manuaalides või materjalides,” ütles Tajer.

Boeing teatas, et on võtnud tarvitusele kõik meetmed intsidendi kõigi aspektide täielikuks mõistmiseks ja teeb lähedast koostööd õnnetuse uurijate ja kõigi asjassepuutuvate võimudega.

Indoneesia transpordiohutuse komitee juht Soerjanto Tjahjono ütles eile, et Indoneesia järelevalveorganid karmistavad väljaõppenõudeid.

Need kommentaarid juhivad tähelepanu lennukite manuaalide ja väljaõppe sisule, mis võimaldavad pilootidel üle minna eelmise põlvkonna Boeing 737NG-lt Boeing 737 MAX-ile.

29. oktoobril aset leidnud katastroof oli esimene 737 MAX-iga juhtunud õnnetus. Uus lennukitüüp võeti kasutusele alles eelmisel aastal.

Allakukkunud lennuki lennuandmete salvestist saadud andmed sundisid USA Föderaalset Lennundusadministratsiooni (FAA) andma välja erakorralise lennukõlblikkuse direktiivi, milles kutsuti lennufirmasid uuendama oma lennumanuaale.

Direktiiv hoiatas piloote, et Boeing 737 MAX-i arvuti võib sundida lennukit laskuma järsult kuni kümme sekundit, isegi manuaalsel juhtimisel, mis viib potentsiaalselt raskusteni lennuki kontrollimisel.

Piloodid võivad peatada selle automaatse käitumise, vajutades kaht nuppu, kui süsteem käitub ootamatult, kuid on tekkinud küsimusi, kui hästi ettevalmistatud piloodid selliseks automaatseks reageeringuks on ja kui palju aega neil selleks on.

Kuigi uurijate sõnul ei ole seda probleemi kasutusmanuaalis puudutatud, oli pilootidel ligipääs kontrollnimekirjale, mis on mõeldud vigaste süsteemide väljalülitamiseks, kui lennuk hakkab valel ajal nina allapoole pöörama, rääkis Lion Airi instruktor Soejono.

Ekspertide sõnul kontrollivad uurijad, kas piloodid vaatasid seda kontrollnimekirja ja kui nad seda tegid, siis kas neil oli aega automaatne nina allapoole suruv süsteem välja lülitada, kui nad lendasid suhteliselt madalal, 1500 meetri kõrgusel. Eelmisel lennul said piloodid teadete kohaselt samasugusest anduriprobleemist üle.

Sellele küsimusele täieliku vastuse saamiseks on ilmselt vaja kokpiti häälesalvestit, mis on endiselt merepõhjas.