Murekirja saatnud lugeja kirjeldas, et jäi koondamise tagajärjel töötuks ja oli kodus 5 kuud. Päevade möödudes muutus aga ärevus suuremaks, sest tulevik oli tume. "Polnud selle aja jooksul ikka veel tööd leidnud, täpsustan, sobivat tööd ja ei teadnud, mis lõpuks ikkagi saab," kirjeldas lugeja ja lootis, et Töötukassa toredad inimesed aitavad tal töö leida.

"Arvasin, et see koht on loodud inimeste aitamiseks ja niigi õnnetus seisus inimestega käitutakse empaatiliselt. Minu illusioon purunes kohe, kui ma Töötukassa uksest sisse astusin. Läksime Tallinna kesklinnas asuvasse Töötukassasse koos kolleegiga, kes samuti koondati. Kumbki polnud varem Töötukassas käinud. Administraator ütles, et järjekord on pikk ja minge tehke oma avaldus internetis. Seal samas oli mingi ruum, kus olid arvutid. Hakkasime siis pihta," oli algus mõlema töötu jaoks lootusrikas.

"Me ei saanud kolleegiga aru, miks palutakse meil büroosse tulla nädal varem, aga vajalikke dokumente menetletakse paar nädalat. "Mida ma siin teen, kui pole isegi mu dokumente menetletud? Kolleegil on väike laps, kellele peab sellisteks käikudeks hoidja leidma, ta ju pigem tuleks siis kohale, kui on teada, et avaldus on menetletud ja dokumendid korras." Sellele vastas korrapidaja väga ärritunult: "Kuidas te siis kavatsete tööl käia, siis te peate sellele lapsele kogu aeg hoidja leidma?" Töötud olid mõlemad tol hetkel sõnatud.

Hüvitiste kohta küsides vastati neile: "Te just saite ju koondamishüvitist, ega siis kohe teile raha ei anta." Kolleeg kasutas juhust, et uurida erinevate koolituste võimaluse kohta. Korrapidajalt saadi taaskord sarkastiline vastus: "Seda, KAS (rõhutatult) te üldse mingit koolitust saate, otsustab konsultant."

Tunne nagu oleksin kurjategija

Tegelik oli olukord kurb, sest seal on inimesi, kes on oma saatusest täiesti löödud ja masendunud. "Kui nendega nii käitutakse, siis mis löögi see võib anda. Töölt saadeti minema, Töötukassa sind ei taha. Väga kurb," oli ka tööd otsinud kodanik murelik.

"Kui ma omale määratud konsultandi jutule jõudsin, siis ega temal rohkem empaatiat polnud. Pigem oli tegemist robotiga ja minul oli tunne, nagu ma oleksin kurjategija, kes peab käima iga kuu oma kriminaalhooldaja juures ennast näitamas. Kõik see, mida ma Töötukassast arvasin, oli täielik vale. Mind ei aidatud töölesaamisega kuidagi. Minu CV-le ei antud tagasisidet. Paari kuu pärast ma küsisin ise seda, et minu CV-d vaadataks ja antaks mulle nõu, kas ma saaksin teha midagi paremini. Koolitustest ei räägitud üldse. Pidin jällegi ise küsima," ei jäänud kodanikule Töötukassast head muljet.

"Ühel korral sattusin ühe teise naisterahva juurde. Vahe oli nagu öö ja päev. Ei tea, kas sellel tädil oli lihtsalt hea päev või oligi ta oma loomult sõbralik ja tore. Selliseid töötajaid vajaks Töötukassa juurde. Igatahes selle viie kuu jooksul lahkusin ma Töötukassast vaid ühe korra inimliku tundega, teistel kordadel lahkusin tundega, nagu ma oleks maailma suurim luuser, ebaõnnestuja ja väärtusetu olend," võttis kirjutaja oma loo kokku.

Tagaside on oluline, koolitustel lähtutakse kodanikust ja tema taustast

Eesti Töötukassa avalike suhete juht Erko Vanatalu luges murekirja läbi ja nende sõnul on nad iga kliendi tagasiside üle väga tänulikud. "Töötukassa suhtub tõsiselt igasse kliendi kaebusesse. Tööd otsivate inimeste paremaks toetamiseks täiendab töötukassa pidevalt oma töötajate oskusi ja teadmisi nii nõustamise, klienditeeninduse, kui ka tööturu valdkonnas ning soovime väga, et kõik kliendid meie juurest positiivse enesetundega lahkuksid," selgitas Vanatalu Delfile.

Mis puudutab koolitusi, siis sõnas Eesti Töötukassa avalike suhete juht, et tööturukoolituse eesmärk on soodustada töötukassa klientide töölesaamist, õpetades või arendades selleks vajalikke tööalaseid teadmisi ja oskusi.

"Tööturukoolitusel saab meie klient osaleda eelkõige siis, kui ta pole vaatamata tööotsimisele tööd leidnud ning konsultandi juures tööotsingute nõustamisel on selgunud, et töölesaamine eeldab uute teadmiste või oskuste omandamist või olemasolevate täiendamist. Teenuse vajaduse analüüsimisel lähtume kliendi töösoovidest, töökogemusest, haridusest ja muudest toetavatest asjaoludest, kõrvutades seda tööandjate nõudmiste ja nendele vastamisega ning olenevalt valdkonnast ka seadusest tulenevate nõuetega," kirjeldas Vanatalu, miks võis tekkida töötu ja konsultandi vahel ebakõla või arusaamatus.

Vanatalu rõhutas, et kui inimene ei ole rahul nõustaja tööga või koolitusele suunamata jätmisega, võib inimene esitada alati kaebuse otse töötukassale.