Algaval nädalal avatakse Prantsuse kuninga Louis XIV poolt ehitatud hiiglasliku Versailles’ lossi veel suuremate mõõtmetega pargis Indias sündinud ent Londonis tegutseva üleilmselt tuntud kunstniku Anish Kapoori värskete tööde näitus. Kuid juba on püstipandud teosed pälvinud tohutut tähelepanu.

Paljude jaoks on tegemist ilma kahtluseta Pariisi aasta kunstisündmusega. Kapoor on loodud teostega võtnud ette nii Prantsuse revolutsiooni kui ka monarhia lõpu põhjused.

Kõige rohkem on tähelepanu ja küsimusi tekitanud hiiglaslik metallist torujas installatsioon otse Versailles’ palee kuulsa fassaadi ees, mida Kapoor kirjeldas esialgu „võimu haarava kuninganna vagiina“ sümbolina.

Kohe peale sellise selgituse andmist tõusis Prantsusmaal suur kära, kus asuti arutama, kas tegemist on viitega revolutsiooni käigus pea kaotanud kuninganna Marie Antoinette’iga või kas ikka üldse on tegemist vagiinaga.


Kunstitööst jahmunud konservatiivne Versailles’ linnapea François de Mazières teatas oma Twitteri kontol, et Kapoor on sellise installatsiooniga küll „mööda pannud“. Ajalehed on vahendanud nõutute lossipargi külastajate seisukohti, mille järgi ei peaks kiviräbuhunnikust tõusev suur metallist vagiina mitte mingil juhul lossiesist muru „kaunistama“.

Samas on kunstikriitikud tööd lausa geniaalseks pidanud ja avaldanud uskumust, et see toob Versailles’sse eeldatavasti hoopis palju rohkem külastajaid.

Kapoor ise pidi nüüd näituse avamise eel oma esialgseid sõnu vagiina täpsustama. Ta kinnitas tormi vaigistamiseks, et tööl nimega „Räpane nurk“ on siiski mitmeid interpreteerimise võimalusi.

Lisaks furoori tekitanud suurele skulptuurile on nii lossiaeda kui ka ruumidesse paigutatud veel rida värskeid Kapoori töid. Näiteks „Lask nurka“ kujutab kahurit ja seinale pritsitud punast vaha, mis jätab mulje justkui oleks relv kellegi äsja sodiks laskunud.

Lossi ajaloolisest pargist leiab teiste tööde seas veel eriskummalisi peegleid ja põhjata veekeerise.


Kapoori sõnul pole objektide paigutusel mingit tagamõtet. „Mu idee oli lõhkuda tasakaalu ja tekitada kaost. Teha seda ja säilitada ajaloolise koha terviklikkus oli ka peamiseks peamurdmisallikaks,“ sõnas kunstnik.