Et kaart alati kaasas oleks, kannan seda rahakotis. Rahakott on käekotis. Läbi käekoti kaart tavaliselt ei valideeru. Pean iga kord enne bussi-trammi minekut rahakoti välja otsima, et kaart valideerida. Mõnikord ma mõtlen, et ükskord keegi lihtsalt haarab mul rahakoti käest, enne kui bussi jõuan. Igatahes oleks seda lihtne ära napsata ja minema joosta.

Veel mõnusam on juba liikuvas bussis käekotist rahakotti otsida. Tubli Eesti naisena on mul tavaliselt näpu otsas ka toidukotid. Kõigele lisaks on iga kord bussi sisenemisel ukse eest inimestest tropp, sest kõik peavad ju kaarti valideerima.

Lapsega on veel keerulisem. Koolilapsel on seljakott ja rahakotti ei saa panna mugavalt koti välistaskusse, sest kui laps kott seljas rahvasummas seisab, on väga lihtne rahakott ära varastada. Algklassidele käis koolis isegi politsei rääkimas, et seljakoti välistaskusse väärtuslikke asju ei panda.

Ja kujutage ette, kui mõnus on lapsel seljakotist oma rahakotti otsida. Üldiselt paneb laps siis kaardi üleriiete taskusse. Meie kliimas ei tea aga iial, mis ilm on – ühel päeval mantel, teisel jope – kogu aeg siis mõtle, kus taskus see kaart on!

Naisteriiete taskud pole tavaliselt eriti funktsionaalsed ning lihtne on kaart sealt kogemata välja tõmmata ja ära kaotada.

Lisaks ühiskaardile peab kaasas olema ka isikut tõendav dokument.

Miks ometi poleks võinud jääda nii nagu oli – et sõiduõiguse tõendamine käib ID-kaardi abil? Ei olnud mingit valideerimist. Kui tuleb kontroll, annad ID-kaardi. Selle järgi saab ju ka teada, kas oled tallinlane. Nii mugav oli!

Et kingitud hobuse suhu ei vaadata? Minu arvates on tasuta sõidu mõte see, et inimesel oleks mugavam. Meil aga saab tallinlane trahvi, kui ta oma tasuta sõiduõigust ei valideeri! Absurdne!

Linn väidab, et valideerimine on statistika jaoks. Mis statistikat nad siis sellest teinud on, tahaks teada? On mõnda asja siis selle tõttu muudetud? Pealegi valideerib inimene vaid pealetuleku – keegi ei tea, kus ta maha läks.

Ühtlasi on märgata, et päris paljud ei viitsigi valideerida ja selle toimingu ebamugavust arvestades ei pane see imestama. Nii et statistika jääb ikka väga vigaseks.

Kui päriselt mingit statistikat tehtaks, siis ehk huvitaks kedagi, et näiteks Pärnu maanteelt Kalevi peatusest kesklinna poole sõidavad bussid ja tramm enamasti kõik ühel ajal. Just hiljuti nägin enne peatusesse jõudmist, kuidas järjest lahkusid kolm bussi ja tramm! Ja mina jäin kümneks minutiks ootama, et linna saada.

Ühistransport on suures linnas kõigile kasulik ja selle kasutamise eeliseks peaks olema mugavus. Praegu tundub, et valideerimissüsteem on tehtud lihtsalt sõitja kiusamiseks.