Reklaamis võib eristada teie-kaupu ja sina-kaupu. Nende pakkumise stiil on erinev: "teie" kõnetab distantseeritumalt, "sina" lähedasemalt. Peale selle teevad vahet ka suur ja väike algustäht: "Teie" pöördub võimaliku ostja poole pidulikumalt, "teie" familiaarsemalt; "Sina" sisendab lugupidamist, mida tavaline "sina" ei edasta. Kõnetusstiililt jagunevadki kõik reklaamid ja nendes pakutavad kaubad neljaks: Teie/teie ja Sina/sina.

Suure algustähega Teie-kaubad on soliidsed mainekaubad vanemale sihtrühmale (märksõna: Rolex). Suure algustähega Sina-kaubad on moodsad mainekaubad nooremale sihtrühmale (märksõna: Expressions). Väikese algustähega teie-kaubad on tarbekaubad jõukamale sihtrühmale (märksõna: parmesan). Väikese algustähega sina-kaubad on tarbekaubad säästlikumale sihtrühmale (märksõna: Merevaik).

Kauba reklaami kõnetusstiil peab olema kooskõlas hinnaklassiga: Merevaigu juustu ei saa pakkuda samas reklaamikeeles nagu Rolexit - võimalik ostja adub otsekohe pettust. Ka ehtsat Rolexit ei saa usutavalt müüa Jaama turul.

Kui hinnaklassi (s.t kauba tarbe-, töö- ja kuvandiväärtuse summaarset väljendust) mõõta 100-ühikulises proportsionaalses väärtusskaalas, siis Teie-kaup paigutub klassi 100/100 (sada sajast), Sina-kaup klassi 75/100, teie-kaup klassi 50/100 ja sina-kaup klassi 25/100. Rolex on 100/100, mitte 25/100, ja Merevaik on 25/100, mitte 75/100. Seda mõistab ostja intuitiivselt.

Läbimüügiga on lugu vastupidine: Merevaiku ostetakse tunduvalt rohkem kui Rolexeid, parmesani enam kui Expressioni ehteid, noid jälle Rolexitest arvukamalt. Seegi on turunduslikult ilmne.

Kui nüüd vaadata suuremaid (täisnimekirja esitanud) erakondi meie riigikogu valimiste letil, siis paigutuvad nad samamoodi hinnaklassidesse. Reformierakond esineb kui Expressions: moodne mainekaup nooremale sihtrühmale. Sotsiaaldemokraadid on kuvandilt parmesani-erakond: tarbekaup peenemale rahvale. IRL jätab Rolexi mulje: neil on soliidne rahvusideoloogiline "kuldse Kungla" minevik (mida Ingrid Rüütel nüüd hindab EKRE puhul), ehkki nad on esinenud ning esinevad Jaama turu vääriliselt (Juhan Parts majandusministrina ja nüüd peaministrikandidaadina).

Ning viimaks Keskerakond. Keskerakond on kõige arvukam erakond Eestis, tarbekaup, mis Tallinnas müüb kõige laialdasemalt. Orienteerub säästlikumale ostjale. Linnapoe asutamine pole mitte kaubanduslik, vaid sümboolne akt, samuti tasuta ühistransport, mida nüüd Keskerakond lubab kogu Eestile. Hoolitseb kaitsetumate eest - sundüürnikud, pensionärid, lapsed (muide, kuhu on vaibunud kunagi nii häälekad kaebused lasteaiakohtade vähesusest Tallinnas?).

Vaadates nüüd reklaamide stiile, niipalju kui neid kuni 20. jaanuarini oli näha tänavaplakatitel ja jätkuvalt internetis-televiisoris, võib öelda, et Reformierakond on tõepoolest Expressions, nad ehivad ennast arrogantselt, peaaegu väljakutsuvalt. Sotsid ongi parmesan, mis lihtinimese suhu ei ulatu - liiga kaugeks ning intelligentlikult peeneks jääb nende kuvand. IRL tegi imagoloogilise vea, trügides vana hea Rolexiga Jaama turule (Reinsalu-ajast alates).

Ja Keskerakond ütles "Teeme teisiti!" ("Meie teeme teisiti!"), selle asemel, et mobiliseerida valijaskond: "Tehkem teisiti!" ("Tehkem teisiti - meie kui erakond ja teie kui valijad!"). Siiski hirmutavad Keskerakonna võimalikud müüginumbrid konkurente: Mikser räägib vanakurjast, mulle tundmatu reformimeelne "valimiste valvur" Alari Rammo koguni Stockholmi sündroomist - kiindumisest kurjategijasse.

Paralleeli võiks leida ju hoopis ka ristiusust: 23. jaanuaril mälestas katoliku kirik Aleksandria partriarhi Johannes Almusteandjat, kes kirjutas: "Neid keda teie nimetate vaesteks ja kerjusteks, nimetan mina oma isandaiks ning aitajaiks, sest nemad saavad meid tõeliselt toetada ja suudavad meid taevariiki aidata." - Riigikogu valimiste eel vägagi päevakohaselt kõlav avaldus.

Visandasin siin imagoloogilise "maagilise ruudu", mis inimestel kuklas tekib paratamatult - teadvustamata opositsioonipaaride kombinatsioonina. Neid kombinatsioone leidub kollektiivses alateadvuses teisigi, siin rääkisime ainult ühest. Nad kõik on mudelid, mis võimaldavad meil ümberringi toimuvast paremini aru saada, ning üks ei välista teist.