Hispaania kohtu reedese avalduse kohaselt rääkis rääkis 52-aastane Francisco Jose Garzon Amo parajasti telefoni teel rongi piletikonduktoriga, kui automaatsüsteem andis vedurijuhi kabiinis hoiatuse, et rong on lähenemas oluliselt madalama piirkiiruse tsoonile, vahendab BNS.

Hoiatus anti helisignaali teel, kuid lähemaid asjaolusid avalduses ei täpsustata. Õnnetuse hetkel liikus rong kiirusel 195 kilomeetrit tunnis, ehkki piirkiiruseks oli 80 km/h.

Rongi musta kasti salvestisest nähtus, et juht vestles konduktoriga minut ja 40 sekundit ja vestlus lõppes 11 sekundit enne rööbastelt mahasõitmist kell 20:41.

"Kell 20:41:06 võis kuulda rongi rööbastelt mahasõitmise heli," seisis kohtu raportis. "Kell 20.41.16 see heli lakkas."

Rongi piletikonduktor Antonio Martín Marugán tunnistas, et helistas juhile arutamaks, millist rada hilisemas peatuses kasutada. Kohtu hinnangul oli kõne "tavapärane" ja konduktorit ei saa õnnetuses süüdistada.

Amo ütles pühapäeval Galicia autonoomse piirkonna ülemkohtus oma esimest tunnistust andes, et ta "ei mõista ikka veel", miks ta õigel ajal ei pidurdanud.

"Ma ütlen teile siiralt, et ma ei tea. Vastasel korral ei oleks ma käitunud nii hullumeelselt ja õigel hetkel pidurdamata jätnud," lausus rongijuht. "Enne rongi ümberpaiskumist tõmbasin ma kõiki pidureid, kuid sellest ei olnud enam abi."

Pealinnast Madridist Galicias asuvasse Ferroli linna teel olnud rong sõitis 24. juuli õhtul rööbastelt maha Santiago de Compostela linna lähedal. Surma sai 79 inimest, haiglaravi vajas ligi 80 inimest, kellest 30 olid möödunud nädalal veel raskes seisundis.

Tegemist on Euroopa ühe rängima rongiõnnetusega.