Peaminister Abdullah Gül välistas terroriakti ja ütles, et õnnetuses oli süüdi ilmselt tihe udu, mis on Diyarbakiri linna kohal lasunud juba mitu päeva.

Viis reisijat toodi lennukirusudest elusana välja ja praegu viibivad nad haiglas, mitme seisund on tõsine. Raskes seisundis haiglasse toimetatud kaheaastane laps tunnistati neljapäeval surnuks.

Õnnetuspaika külastanud Gül ütles ajakirjanikele, et 45 ohvri isikud on tuvastatud.

Lennukile oli paksu udu tõttu antud käsk maanduda Diyarbakiri asemel läheduses asuvas Mardinis.

Istanbulist riigi kaguosas asuva kurdide piirkonna pealinna Diyarbakiri teel olnud kompanii Turkish Airlines reisilennuk RJ100 kukkus aga lennuväljast 5,6 km kaugusel põllule. Puhkenud tulekahju takistas päästetöid.

Sündmuspaigale tõttasid kiirabi- ja tuletõrjeautod ning sõjaväekopterid üritasid tihedas udus sündmuspaika prožektoritega valgustada. Leekide vaibudes kontrolliti lennukikere üle, kuid kedagi elusalt päästa oli juba hilja.

“Mõned reisijad hukkusid tules,” ütles transpordiminister Binali Yildirim.

“Kõik kohad on täis kehaosi. Paljud laibad on põlenud,” ütles üks päästeametnik Reutersile. Ohvrite surnukehi hoitakse ühes linna spordisaalis, sest surnukuur on täis.

Diyarbakiri kuberner Ahmet Cemil Serhadli ütles, et lennuk murdus kukkudes tükkideks, ja rusud paiskusid laiali.

Türgi lennuliinide peadirektor Yusuf Bolayirli kinnitas ohvrite arvuks 75. Hukkunute hulgas oli vähemalt kolm välismaalast. Briti välisministeeriumi teatel on kadunud kaks britti, kes oletatavasti on surnud.

Elusana Diyarbakiri haiglasse toimetatud Aliye Il rääkis, et allakukkumise järel täitus lennukisalong leekidega.

“Kohe, kui lennuk vastu maad põrkas, oli plahvatus ja kõikjal olid leegid. Ma tegin turvavöö lahti ja jooksin välja põllule ja kuulsin teist plahvatust,” jutustas naine.

Teine ellujäänu Celal Tokmak rääkis riigitelevisioonile, et lennuväljal oli ebatavaliselt tihe udu. “Ma kuulsin tugevat plahvatust otse enne seda, kui maanduma pidime… Kuulsin tugevat plahvatust pärast allakukkumist,” ütles ta ja lisas: “Alguses ma mõtlesin, et see on sõda.”

Lennuväljaametnike teatel ei edastanud piloot hädakutsungit.

Diyarbakiris on suur lennuväli, mida jagavad sõjaväe- ja tsiviillennukid. Tsiviillennud maanduvad peaterminaalist rohkem kui kilomeetri kaugusele ja reisijad tuuakse lennujaama bussidega.

Analüütikute hinnangul võib USA Iraagi sõja korral paluda luba kasutada rünnakuteks Diyarbakiri lennuvälja. 1991. aasta Lahesõja ajal paigutati sinna õhutõrjeraketid.

Neljapäeval sündmuspaika külastanud peaminister välistas võimaluse, et lennuõnnetuse põhjustas terroriakt.

“Esialgse informatsiooni järgi on selline asi välistatud… (Armee)komandöride tunnistused näitavad seda. Seal on erakordne udu ja lennuväli on uduga kaetud. Tõenäoliselt olid süüdi halvad ilmastikuolud,” ütles Gül.

Ajalehe Hurriyet teatel ei olnud lennuväljal pimesimaandumissüsteemi (ILS), mis aitab lennukitel udus maanduda.

“Lennuvälja ümbruses oli nähtavus umbes 1.600 meetrit, kuid õnnetuspaigal võis see olla langenud 200 meetrini,” ütles üks lennuväljaametnik.

Gül tõdes, et “mõnedel lennuväljadel oleks ilmselt vaja uuemat tehnoloogiat”.

Transpordiministri sõnul oli ei võimaldanud kehv nähtavus lennuväljal ohutult maanduda, aga ilmselt oli udu ümberringi veelgi tihedam.

Päästetöötajad on üle leidnud mõlemad lennuki mustad kastid.

Neljapäeval põrkas Türgi kaguosas Malatya provintsis õhus kokku ja kukkus alla kaks sõjalennukit. Peaministri sõnul sai neli treeninglennul pilooti surma.